onsdag 10. februar 2010

Lydopptak oppgaver, 10 februar 2010


VG Reklame (0:40): Hvordan er stemningen i reklamen? Hvordan identifiserer vi oss med den? Hvem er målgruppen? Hva slags kontentum hører vi?

Stemningen i denne reklamen virker god. Du hører de snakker, med et smil i munnen. Damen sier først at det ikke er en god skjekkereplikk han kommer med, men så forstetter han med en ny en som lyder slik: ”Fine hender du har”. Hun blir glad over hva hun blir fortalt, og da tror mannen han har klart det. Men poenget med skjekketrikset var å få VG av henne.

Målgruppen er for oss som hører på. Prøve å få folk til å kjøpe eller abonnere på avisen VG.

Kontentumet vi kan høre i denne reklamen er mye lyd i bakgrunnen. Du hører mange folk som snakker med hverandre og diskuterer i bakgrunnen.

Plateprating (1:22): Hva kjennetegner såkalt ”plateprating”? Hvordan forsøker de her å holde på lytteren? Fungerer det?

Platepratingen tror jeg er når en eller flere av de som sitter og snakker på radioen for oss folk har lyder og musikk i bakgrunnen. På dette klippet hørte du to menn som snakket med hverandre mens musikken og lyder var i bakgrunnen. Han ene skulle også ha en konkurranse som vi lyttere skulle finne svaret på å sende inn til kanalen. Når de har konkurranser kan det hjelpe med å få flere lyttere, folk vil kanskje selv svare på spørsmålet og prøve å vinne, eller vil høre hva svaret er når det kommer. Ved at de sitter og venter på hva svaret er, får de også med seg andre ting som skjer i mellomtiden på denne radiokanalen.

Om det fungerer er vell egentlig opp til en og enhver og mene. Men jeg selv tror de ved å ha litt konkurranse og også litt kul musikk i bakgrunnen, vil hjelpe med å holde på lyttere.

Men for andre vil det kanskje være mer irriterende med all den lyden imens de snakker.

Månelanding (1:07): Lyden fra månelandingen har en dokumentarisk autoritet? Forklar hvorfor? Har den geografiske avstanden noe å si for kvaliteten på dette innslaget?

Jeg tror lyden av månelandingen har en dokumentarisk autoritet fordi det er vanskelig å skjønne og oppfatte hva mannen som snakker i bakgrunnen sier. Han snakker gjerne på engelsk, pluss at det er veldig uttydelig hva han sier innimellom alt støyet.

Den geografiske avstanden har mye å si her. Kvaliteten på opptaket blir mye dårligere. Du hører hele tiden en summelyd i bakgrunnen mens han snakker, og det kan være veldig forstyrrende.

Derfor er det bra med en som dokumenterer.

Vebjørn Rodal (2:09): Direktesending er en av styrkene til radio. Føler du at det er lett å engasjere seg ved å lytte til dette innslaget? Føler du et menneskelig nærvær?

Ja det er veldig lett å engasjere seg, fordi kommentatoren er veldig ivrig selv. Det gjør at vi lyttere gjerne følger enda mer med, og sitter gjerne selv og er ivrige og snakker med oss selv.

Ja, et menneskelig nærvær føles her. Du føler du selv er med på dette opptaket. Du føler gjerne du sitter mitt i studioet og ser det direkte.

Varg Veum (00:56): Hvordan fungerer denne lydfortellingen? Hvilke virkemidler er brukt for å gjøre det dramatisk?

De snakker langsomt og tydelig. Du får lyst til og hvite hva som skjer videre i fortellingen. Han snakker med en litt dyster stemme.

Virkemidlene som er brukt her er blant annet musikken. Musikken gjør stemningen enda bedre. Også fortellerstemmen til mannen, den høres dyster ut og gjør det slik at vi klarer å engasjere oss over hva han forteller.


- Caroline


Ingen kommentarer: