søndag 10. januar 2010

Refleksjonsrapporten til min digitalefortelling

1. Hvordan har arbeidet vært i de ulike fasene

a) Idé:

Ideen med dette temaet var at jeg ville lage en fortelling om min hobby. Jeg ville kose meg imens jeg jobbet med denne fortelling, ikke ha om noe som ikke interessere meg. Men det å ha om MC har vært veldig gøy, og det har vært greit å jobbe med, jeg har bare kost meg imens jeg har sittet og bladd igjennom alle bildene.

Noe annet var også det at om noen år til så kan det vøre veldig moro igjen å ta frem ette prosjektet og se det på nytt. Det blir gøy å ha for meg i mitt liv. Moro å kunne se tilbake på hva jeg jobbet met på skolen, og se bilder av tiden vår på MC de første årene vi hadde lappen.

b) Produksjon:
Noen lager sin digitale fortelling med å ta bilder nå og bruke de. Men til det temaet jeg valgte, så var det ikke så lett å skulle ta bilder nå på denne årstiden. Om høsten når det begynner å bli kaldt, stopper vi å kjøre MC, så derfor kan jeg ikke ut å ta bilder nå. Men det jeg ville ha om, var disse to somrene på MC for meg og kjæresten min, Eirik.

Jeg brukte bilder fra de to årene og satte de sammen i rekkefølge. Jeg la til musikk og brukte fem forskjellige sanger. Klippet ut det jeg valgte å bruke fra hver sang, og brukte musikkprogrammet audacity til å redigere det slik at det hørtes ut som en sang uten noe hakking. Et veldig bra og enkelt redigeringsprogram.

Når bildene og musikken var ordnet startet jeg programmet Adobe Premiere Pro CS3. Der importerte jeg inn mine valgte bilder, og musikken min. Så dro jeg ett og ett bilde i riktig rekkefølge ned på tidslinja, og stilte inn slik at hvert bilde tar 5 sek.

Etter dette så dro jeg ned musikken min, og hørte igjennom noen ganger. Ble veldig fornøyd med fortellingen min til nå.

Det jeg har igjen nå er å spille inn når jeg forteller historien.

c) Etterarbeid:

Finpusset på det, rullerte på noen få bilder som ikke sto der jeg ville ha de.

2. Hva slags research ble foretatt?

Jeg brukte ikke noe research på min digitale fortelling, (men brukte et nedlastningsprogram til å laste ned sanger).

3. Møtte du noen problemer? Evt. hvordan ble disse løst?

Ja, jeg møtte noen problemer under veis.

Det ene problemet var det å velge tema. Var ikke helt sikker i begynnelsen, klarte ikke å komme på noe jeg kunne ha om. Tenkte på MC og, men så visste jeg ikke hva jeg kunne snakke om, og jeg kunne heller ikke ta noen bilder nå, for alle motorsyklene er inne for vinteren og det blir ikke flere motorsykkelturer før neste år. Men da kom jeg på at jeg ville ha om motorsykkel og interessen vår for tin som går på hjul og har motor. Men mest av fortellingen min handler om MC, men også noen bilder om meg på firehjulingen, og meg og mopedtiden min.

Et annet problem som oppstod var dette med musikken og det å redigere den. Da Thomas viste oss hvordan vi skulle bruke programmet Adobe Premiere Pro CS3 så skjønte jeg det nokså greit, men en ting som var litt vanskelig var det med å redigere musikken i dette programmet. Det ble så mye i et program. Derfor slettet jeg det lille jeg hadde av musikk, og brukte programmet audacity. Da ble det veldig greit, og ting gikk enklere. Og pluss at dette programmet jobbet vi med en del i 2. klasse også.

4. Hva er styrkene og svakhetene til produktet?

Styrkene:

Bildene er ikke tatt med speilreflekskamera, så derfor er jeg uansett fornøyd med de fleste bildene. Musikken ble også redigert bra, uten hakking. Og jeg tonet inn og ut, slik at sangene ikke skal stoppe så brått, men heller gå inn i hverandre.

Svakhetene:

Bildene er ikke tatt med speilreflekskamera, så det kan skje at noen få bilder er litt mer uklare enn de andre.

5. Burde noe blitt gjort annerledes? Begrunn hvordan og hvorfor.

6. Hva har du lært av produksjonen?
Det jeg har lært av å jobbe med digital fortelling er en del forskjellige ting. Jeg har lært meg å bruke programmet Adobe Premiere Pro CS3. Hvordan man skal bruke dette for å redigere, og lime sammen bilder og legge til musikk og stemme. Har også lært at om jeg en gang skal lage en bildefremvisning igjen i mitt liv, så skal jeg bruke dette programmet. Det var et greit og enkelt program.

7. Hva synes du om undervisningen i denne perioden? Har du fått god oppfølging av Kristin og Thomas? Kunne noe ha blitt gjort annerledes?

Å ha Thomas og Kristin som lærer er kjempe greit. Thomas hadde jeg i 2. klasse også, så han kjenner jeg selvfølgelig mye bedre, men Kristin er også flink, så langt som jeg har vært med henne.

De lar oss få lov til å prøve selv. De skriver ikke bare ned ting på tavla og gjennomgår stoff. De viser PP og de lar oss få prøve på forskjellige ting etter de har gjennomgått det de skal.

For å komme greit gjennom kapitlene så må vi gjøre oppgaver til hvert kapittel, og deretter publisere dem på bloggen. Der lærer vi også enda bedre, det med at de sier vi må gjøre oppgavene. Det er lettere å lære når man prøver selv.

Vi fremfører også en del, snakker foran klassen, osv, og det lærer man også av.

Det hjelper oss til å li mer vandt med det å stå foran folk, klassen.

Ingen kommentarer: