fredag 10. oktober 2008

Hvordan fungerer et speilreflekskamera?

Fototeori


1. Forklar hva lukker og blender er, og hvordan de fungerer.

Lukkeren (TV/M)

Lukkertid og eksponeringstid er det samme.

Lukkeren åpner og stenger for lyset og avgjør hvor lenge lyset får belyse filmen / sensoren.

Er det lite lys blir lukketiden lang (f.eks. 1/15 sek.)

Er lyset sterkt åpner lukkeren seg bare et øyeblikk (f.eks. 1/2000 sek.)

Lang lukkertid - Ved bruk av lang lukkertid fanger man opp bevegelsen motivet utfører

Kort lukkertid 

Blender og lukker arbeider sammen

for at filmen skal få riktig mengde lys.

Blender (AV/M)

Blenderen er et system av metallblader (lameller) som åpnes og lukkes. Åpningen i midten er

blenderåpningen, og dens størrelse oppgis i blendertall:

        1        - 1.4 - 2 - 2.8 - 4 - 5.6 - 8 - 11 - 16 - 22 - 32 – 45

Blenderen fungerer som pupillen i øyet:

      - Den trekkes sammen i sterkt lys

      - Åpnes i svakt lys.

Blenderverdiene er beregnet etter åpningens diameter 

i forhold til objektivets brennvidde.


Det område som tegnes skarpt på bildet heter fokusområdet, eller dybdeskarpheten.  Dette

området påvirkes av bl.a. blenderen

Blenderen (m.f.) regulerer dybdeskarpheten i bildene dine.

Ved en liten blenderåpning (høyt tall – 16 el. 22 f.eks.) får du en god dybdeskarphet, og motsatt

ved en stor blenderåpning:

Forhold: Lukker/Blender

En blender opp - en lukkertid ned


2. Hva er forskjellen på mf og af?

AF står for automatisk fokus, og det vil si at kamera stiller inn hva du vil ha skarpt i bilderuten. 

MF er manuell fokusering, og da stiller du selv inn hva du vil fokusere på i bilde. 


3. Hvordan oppnår man god og dårlig dybde i et bilde?
Blant annet blenderen avgjør hvor god dybdeskarphet du får på bildet. 

4. Hva er ISO?
ISO-verdien bestemmer lysfølsomheten. ISO påvirker både lukker og blender. I et mørkt eller i et normalt ”stuelys” trenger man ikke så høy ISO-verdi. På en konsert eller i et mørkt rom må ISO-verdien være høyere, men bildene kan fort bli kornete. 

5. Hvordan kan vi fyse bevegelser, og hvordan kan man illustrere fart?
Når man skal ”fryse” bilder, må lukkertiden være kort, altså lukkerverdien må være høy. Hvis man for eksempel tar bilde av en ball i lufta, med kort lukkertid, ser det ut som ballen fryses i lufta, og den står helt stille. Hvis man vil ha bevegelse i bildet, og illustrere fart, må lukkertiden være lang, dvs. lukkerverdi kort. Da ser man ei lang stripe etter ballen og den ”beveger” seg.


Ingen kommentarer: